Organisatsiooni struktuuri võib seletada peamiselt süsteemiteooriast lähtuvalt. Allpool on ära toodud mõned definitsioonid ja seletused.
Organisatsiooni struktuur lihtsustatud käsitluse järgi on organisatsiooni ülesehitus. Sagedamini kasuitatakse struktuuri kirjeldamist diagrammide või skeemide abil.
Levinuma käsitluse järgi kirjeldab struktuur eelkõige organisatsiooni juhtimise, koostöö ja allumise seoseid.
Organisatsiooni struktuur sõltub ka osaliselt organisatsioonikultuurist. Teatavasti on organisatsioonikultuur alus, mille järgi ettevõttes “asju aetakse”.
Organisatsiooni struktuur peab olema kooskõlas ORG liikmeskonnaga (suurus, võimed jms) ning ORG eesmärkidega.
Struktuuril on neli peamist eesmärki:
1) struktuur määrab alluvussuhted ning tööjaotuse, mille kaudu määratletakse otsustetegemise protsess ja võimusuhted;
2) struktuuri ülesandeks on infokanalite määramine - palju suheldakse horisontaalselt, palju vertikaalselt?
(NB! lisaks formaalsetele suhetele on oluline roll organisatsioonis mitteformaalsetel suhetel ehk informaalsel struktuuril);
3) struktuur on aluseks töötajakesksele lähenemisele - struktuur määrab töötaja positsiooni organisatsioonis, tema vastutuse, töösuhted, kohustused ja õigused. Nendest peaks iga töötaja olema ise teadlik;
4) struktuuri kaudu toimub juhtimise täiustamine - iga juht peab teadma, mida tema alluvad teevad ning seeläbi leidma viise tööprotsesside efektiivsemaks muutmiseks.
Seega, oOrganisatsiooni struktuur peegeldab viisi, kuidas organisatsioonis on korraldatud kaks peamist protsessi: tööjaotus ja koordinatsioon.
Tööjaotus ja koordinatsioon määravad, kuidas ülesanded organisatsioonis jaotatakse, kes kellele raporteerib ning kuidas formaalsed koordinatsioonimehhanismid toimivad.
Koordineerimine on struktureeritud ja organiseeritud kommunikatsioon ühtset tegevussfääri jagavate tegevusüksuste vahel.
Igas konkreetses olukorras tuleb valida sobivad koordinatsiooni meetodid. Näiteks väikeses meeskonnas piisab sageli omavahelistest kokkulepetest. Suurema inimeste arvu puhul vajatakse koordineerimiseks isikut, näiteks projektijuhti, kes vastutaks tööülesannete jaotamise, vajaliku informatsiooni, töötingimuste ja tulemuste kontrolli eest.
Täiendavalt soovitan lugeda siit..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment